Oer en oersaai
Tessa weet nog hoe het was: een werkplek met kleine, afgescheiden en benauwde ruimtes. Ieder zijn eigen bureau met stoel, telefoon, kast en tl-buizen. Afgescheiden van haar collega’s door saaie grijsblauwe geluidsabsorberende schotten.
Wilde je iets vragen dan stak je je hoofd over de schutting of je moest inbreuk maken op iemands privacy door binnen te lopen in zijn of haar persoonlijke cubicle. En dat was, zo realiseerde zij zich, nog niet zo heel lang geleden.
Innovatief
De laatste jaren echter worden er vragen gesteld bij de traditioneel ingerichte werkplek op kantoor. Tessa werkt in de kennis- en dienstensector en zij kan overal werken. Onderweg op de parkeerplaats, in het park, het café of thuis aan de keukentafel, bij klanten en natuurlijk bij haar op kantoor. Het kantoor is de meest gebruikte werkplek om te werken en te ontmoeten maar… is het ook een inspirerende plek?
Universiteit Twente heeft hier onderzoek naar gedaan en concludeerde dat de inrichting en werkomgeving grote invloed heeft op emotie, beleving, creativiteit en uiteindelijk productiviteit. De juiste combinatie van deze factoren kan de prestaties van de mensen op kantoor met maar liefst 15 procent verbeteren zo leert het onderzoek. De omgeving waarin je werkt doet namelijk wat met je. Tevreden medewerkers verlaten minder snel de organisatie waarmee je waardevolle kennis langer aan je bindt. Ook het ziekteverzuim onder tevreden medewerkers is beduidend lager.
Vraag
Je zou de vraag kunnen stellen waarom kantoorgebouwen dan alleen voor kantoor worden gebruikt. Want we stoppen mensen weg in iets wat niets te maken heeft met de natuurlijke omgeving van de mens.
Als kenniswerker is je brein van onschatbare waarde. Daar moet je dus goed voor zorgen. Toch doen we in de praktijk vaak het tegenovergestelde. We brengen het grootste gedeelte van de dag zittend door in een onnatuurlijke, saaie omgeving vol sleur en ongezonde verleidingen. Funest voor de creativiteit, innovatievermogen en prestaties.
Google’s hoofdkantoor in London pakt het anders aan en kent bijvoorbeeld nauwelijks nog traditionele werkplekken. Alle werkruimtes staan in het teken van ontspanning, gezonde voeding en creativiteit, onder het motto “gelukkige werknemers werken beter”. Hun broedplaatsen, netwerkknooppunten of “hubs” moeten de creativiteit prikkelen, kleur geven aan verbinding en inspireren tot nieuwe oplossingen en samenwerkingsvormen. Het beschikt over een enorme hoeveelheid en allemaal verschillend ingerichte ruimtes met namen als Granny’s Flat, Jungle room, Lala library, Eco Room of Hedge Your Bets. Er zijn fiets- en sta-bureaus, speeltoestellen, zitballen en mock-up en powernap rooms. Motiverende quotes en fotobehang van exotische plekken sieren de felgekleurde muren.
Dichter bij huis zijn Microsoft Nederland op Schiphol of The Ven in Amsterdam mooie voorbeelden van het hedendaagse kenniswerken. Gewoon doen, kijk maar eens op ven-amsterdam.com. Welkom in de werk- en leefwereld van vandaag. Veel creatiever gaat het op dit gebied de komende jaren niet worden.
Wipkip
Betekent dit dan dat bedrijven massaal aan de ping-pong tafels, wipkippen, kleurwanden en kantoorhonden moeten? Nee. De fysieke werkomgeving blijft bestaan maar de functie verandert. Organisaties zullen over 10 jaar voornamelijk bestaan uit meeting points en communities met gedeelde passie als kern waarbij gelijkgestemden samenkomen voor een thema rondom een specifieke uitdaging. De werkplek zal hierop moeten zijn afgestemd. Binnen het ICT bedrijf van Tessa is het inmiddels zo dat de kantoren structuren zijn, gericht op veranderende teams waarbij meerdere functies gehuisvest kunnen worden binnen één locatie. Een eigen kantoor of bureau is voor haar niet eens een voorwaarde; werken kan ze immers overal.
Door de digitale mogelijkheden lost onze bestaande manier van werken simpelweg langzaam op. Aangejaagd door social, mobile, cloud en de groeiende behoefte om altijd toegang te hebben tot informatie creëren organisaties anno nu inspirerende fysieke en mensgerichte plekken waarin aandacht is voor milieu, werk, technologie en waarin gezondheid, welzijn en ontmoeten meer dan ooit geprikkeld worden.
Dick Pieters is eigenaar van trainingsbureau IGNIUS. Via intervisie, tóp maatwerk trainingsprogramma’s en (team)coaching helpt hij mensen over hun eigen ontwikkeling én werk te laten nadenken. Met resultaten in de praktijk die er toe doen. De columns van Dick verschijnen in alle edities van het Noordhollands Dagblad, bijlage Plus-Werk – TMG.